Chcete mít 130 metrů od domu šestipruhovou silnici? Chcete se kochat pohledem na dvě mimoúrovňové okružní křižovatky? Chcete žít v oblasti se zvýšeným hlukem a prašností? Nastěhujte se na jižní okraj čtvrti Horka-Domky v Třebíči. A toto všechno Vám může být splněno. Vaši radní už na tom pracují.
Asi takto by bez nadsázky mohl znít inzerát s nabídkou bydlení v Třebíči. Tzv. průchvat by měl ze zahrádkářské kolonie vyúsťovat v bezprostřední blízkosti obchodního centra STOP-SHOP na ulici Spojovací. Nově by měla být světelná křižovatka u bývalého Intersparu (dnes Albertu) přebudována na velkou mimoúrovňovou okružní křižovatku, která má zajistit propojení ulic Znojemská a Spojovací. Součástí budou rozsáhlé mostní konstrukce včetně nájezdových ramp podobných těm, které jsou již dnes na ulici Hrotovická poblíž nemocnice.
Silnice bude dále pokračovat ve stopě současné Spojovací ulice. Nově však bude široká až 27 metrů, což odpovídá šířce dálnic v České republice. Čtyři jízdní pruhy budou součástí průchvatu a další dva budou tvořit „náhradu“ současné komunikace na Spojovací ulici, kde budou plnit obslužnou funkce. Tato silnice bude navíc zjednosměrněna, tudíž už nebude možné se po Spojovací dostat ze západního směru k čerpací stanici Shell či autosalonu F3K. A jak bude vypadat křižovatka Spojovací-Hrotovická? Podobně jako v případě ulice Znojemská. I zde má dojít k výstavbě mimoúrovňové okružní křižovatky s průměrem téměř 50 metrů. Na podobnou stavbu ve větším měřítku se můžete podívat v galerii níže.
Již nyní v oblasti ulice Spojovací projede více než 10 000 vozidel denně a tato hodnota bude ještě výrazně navýšena. Pokud bychom vzali v potaz koeficient, jenž je využíván k prognóze vytíženosti samotného průchvatu, v roce 2035 by se mohla intenzita dopravy na ulici Spojovací blížit hodnotě 14 000 vozidel denně. V součtu by tak mohlo dojít k navýšení počtu vozidel v prostoru ulic Znojemská, Spojovací a Hrotovická až na 24 000 vozidel denně. I v dnešních dnech se zde často tvoří dopravní zácpy a situace se bude nadále zhoršovat. Je třeba si uvědomit, že „kruhové objezdy“ mají spoustu výhod, ale na druhou stranu mají jednu velkou nevýhodu – při nedostatečné velikosti snižují plynulost dopravy. Tudíž se půjde problémům akorát naproti.
Celkem se tak dnešní dvoupruhová silnice rozroste na šestipruhovou. Dokážete si představit přecházet po přechodu pro chodce takto frekventovanou křižovatku bez semaforů? Jiná možnost Vám ani nezbyde, neboť s vybudováním žádného podchodu se nepočítá.
Jinak řečeno, problémy z Bráfovy třídy, Komenského náměstí a Sucheniovy ulice se přesunou pouze o několik set metrů jižněji na ulici Spojovací. I to je jeden z důvodů, proč nesouhlasíme s navrženou trasou obchvatu. Místo toho, aby došlo k vyřešení problému, bude pouze odsunut do jiné části města. I v těchto části města žijí lidé a mají právo, aby také u nich došlo ke zlepšení dopravní situace, nikoliv ke zhoršení.