Při pohledu zvenčí se současná trasa zvaná průchvat jeví jako špatný vtip nebo zjevné nepochopení účelu městského obchvatu. Pomineme-li vedení komunikace skrz obytné zóny a rekreační oblasti, plánuje se v Třebíči jeden z technických divů Evropy.
Ano, řeč je o více než 9 metrů vysokém tunelu v Borovině, jehož výška téměř dvojnásobně převyšuje standardní dálniční tunely po celé Evropě. Začátek tunelu je plánován v blízkosti železniční stanice Třebíč-Borovina, odkud bude dále pokračovat jihovýchodním směrem v místě současného štěrkového fotbalového hřiště k bývalé továrně BOPO. Celková délka této stavby bude činit 187 metrů.
Tunel má začínat v prostoru bývalé skládky „Řípovská zmola“, kde byl skladován a dodnes leží nejen toxický odpad z BOPA, ale i z většiny třebíčských továren. Středem skládky by měla vést silnice směrem na Pražskou ulici. Další skládka odpadu byla údajně přímo v prostoru, kde bude hlavní těleso tunelu – od kolejí směrem k BOPU. V tomto prostoru je nestabilní podloží, některé rodinné domy v okolí mají potíže se statikou.
Už tento fakt sám o sobě upozorňuje na značná rizika při výstavbě, její finanční a technologickou náročnost a reálnou šanci na zpoždění projektu. Výstavba tunelu by si totiž vyžádala likvidaci obou skládek, a dnes nikdo přesně neví, co všechno se na skládkách ukládalo.
Navíc je v plánu využití tzv. hloubené technologie – veškeré práce tedy budou probíhat na povrchu, nikoliv pod zemí. Pro občany Boroviny i všechny projíždějící to bude znamenat, že na několik let bude v prostoru vytvořen více než 10 m hluboký kráter, který rozdělí Borovinu. Od této chvíle bude již navždy znemožněno propojení ulic Koželužská a Řípovská.
Po zprovoznění tunelu tak nebude možné dále využívat spojení mezi novou a starou Borovinou. Alternativou zůstane úzká místní komunikace v blízkosti borovinské železniční stanice, fotbalového stadionu a dále kolem rodinných domů. Ta však není a ani nebude připravena na nápor osobní i veřejné dopravy v míře, jako je tomu nyní na křižovatce ulic Koželužská a Řípovská.
Jediná cesta, která bude uzpůsobena vyšší intenzitě dopravy, bude tvořena ulicemi Koželužská a Pražská a nově vybudovaným tunelem. Pro občany to ovšem znamená, že při cestě z jedné části Boroviny do druhé budou muset nejprve využít ulici Pražskou, dostat se až za město a teprve tunelem se opět vrátit zpět na ulici Koželužskou. Obdobná bude situace v opačném směru. Také spojení Boroviny a centra města městskou hromadnou dopravou bude výrazně komplikovanější, finančně a časově náročnější.
Zcela absurdně se jeví plány radnice na vybudování přemostění tunelu a stykové křižovatky u starého vjezdu do areálu BOPO ve snaze zachovat propojení ulic Koželužská a Řípovská. Vzhledem ke stísněným poměrům a vysokému převýšení je toto řešení téměř nemožné. Navíc se ze strany vedení města jedná opravdu jen o prázdné plácnutí do vody, neboť nevzneslo žádné připomínky k současné trase obchvatu, jako to udělali občané či spolek Obchvat Třebíče.