Třebíčská radnice používá na podporu stávající varianty „obchvatu města“, tedy průchvatu, spoustu mýtů a polopravd. Mezi nejčastěji opakované radniční argumenty patří ten, že průchvat ve velké míře využijí Třebíčané. Tedy že čím je obchvat blíž k městu, tím je pro jeho obyvatele pohodlnější, a tudíž i lépe využitelný. Dalším mýtem je pak údajně nízký podíl tranzitní dopravy. Jaká je ale pravda?
Mírou tranzitní dopravy a případnou efektivností snížení v případě postavení obchvatu se zabývala v roce 2007 studie společnosti CityPlan. „V roce 2007 jsme zjistili, že tranzit přes město po silnici I/23 od Jindřichova Hradce na Brno je 24 procent u osobní dopravy a u nákladní dokonce 36 procent,” vypočítal Ondřej Kyp. V těchto číslech však není zahrnuta doprava směrem na Dukovany, resp. obecněji ve směru od Červené Hospody do průmyslové čtvrti a městské části Horka Domky. Více na toto téma si můžete přečíst zde.
Vše je v dokumentech zpracovaných Ředitelstvím silnic a dálnic
V podkladech pro tzv. „malou EIA“ k průchvatu, tedy posuzování vlivu stavby na životní prostředí, zpracovaných v únoru letošního roku, jsou pak uvedeny další čísla, vycházející z přepočtu měření intenzity dopravy v roce 2016 prováděném Ředitelstvím silnic a dálnic, na předpokládané hodnoty v roce 2035, tedy po dobudování průchvatu. Důležité křižovatky s uvedením počtů aut si můžete prohlédnout na následujících obrázcích.
Od Červené Hospody by do Třebíče mělo v roce 2035 přijíždět 11 720 aut. Z tohoto počtu by jich mělo 10 403 zajíždět do tunelu a dále na Koželužskou na průchvat, tedy 89%. Ze směru od Starče by se měly připojovat další auta, do celkového počtu 22 308 projíždějících denně kolem DDM. Dále mostem přes Libušino do Terovského údolí by jich mělo pokračovat 12 716. Je logické, že mezi nimi budou všechna auta přijíždějící tunelem.
Dle sčítání ŘSD z roku 2016 na křižovatku s Řípovskou přijíždí po Koželužské 4 700 aut denně. Z toho je ovšem 2 700 aut přijíždějících do Boroviny už od Starče, což je téměř 60 %. Pokud přepočteme tento poměr na čísla používaná pro rok 2035, pak od Starče bude přijíždět 1387 aut pokračující do Terovského údolí.
Průchvat bude využívat pouze 7 % obyvatel Třebíče
Pokud tedy započítáme auta přijíždějící od Starče do celkového tranzitu, vychází nám, že aut občanů Třebíče využívajících klíčovou část průchvatu, spojnici Borovina – Horka Domky, bude jenom 925. Tedy pouhých 7 %. Tranzitní doprava bude v této části průchvatu tvořit celých 93 % všech projíždějících vozidel!
Co z uvedených čísel plyne? Především to, že průchvat bude využíván především tranzitní dopravou, nikoliv obyvateli města. Z Třebíčanů by ho mohli využívat pouze obyvatelé sídliště Za rybníkem, ale ti by to měli do oblasti nákupních center téměř stejně daleko i po velkém obchvatu, a pravděpodobně by tam byli i rychleji. Pro všechnu ostatní tranzitní dopravu, včetně aut mířících do oblasti nákupních center, na Dukovany a do Brna, by byl velký obchvat výhodnější bez jakýchkoliv diskusí.